Author Topic: Een paar vragen  (Read 439 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Frank

• Newbie
  • *
    • View Profile
Een paar vragen
« on: August 30, 2020, 07:21:01 AM »
-  ik gebruik pd op mijn laptop en mijn desktop. Bij beiden heb ik de laatste update geinstalleerd. Op de laptop krijg ik een beginhoroscoopscherm dat anders is en me beter bevalt, mn. de print ervan. De horoscoopcirkel is wat kleiner en rechts van de horoscoop in de bovenste helft staat een venstertje met elementen van teken en huis en daaronder een lijstje van extra 'objecten' die meegenomen worden, bv Eris en de gecorr. Zwarte Maan. Op mijn desktop vult de horoscoop  het volledige scherm en ook de aspectentabel vult het hele scherm. Daarbij zie ik geen kans de gecorrigeerde Zwarte Maan apart 'in te voeren'. Ik kom er niet achter hoe ik dit scherm kan veranderen zoals ik het op mijn laptop heb

-  een andere vraag: ik print nogal eens een aspectentabel van een synastrie uit maar die is voor een deel onleesbaar omdat de aspectsymbolen het hele hokje vullen en de orb, die ik juist graag wil zien, onder het betreffende hokje terecht komt en moeilijk of zelfs niet leesbaar is. Bv bij het symbool van anderhalfvierkant verdwijnt hij erachter. Zou daar iets aan te doen zijn. In de aspectentabel van een radix is het juist in elk hokje heel mooi onderscheiden en heel goed te zien.

Jean

• Administrator
  • Full Member
    • View Profile
Re: Een paar vragen
« Reply #1 on: August 30, 2020, 09:58:45 AM »
Hi Frank,
Wat ik vreemd vind aan je vraag is dat meestal de laptop problemen geeft omdat die juist vaker een kleiner scherm hebben, het gaat dan om de resolutie ofwel het aantal pixels. Pd werkt het best met 'full hd', dat is 1920x1080 en dat is de resolutie die het grootste deel van de desktops hebben. Laptop is vaak 1366768 en dan krijg je bv dat de kleine aspecttabel naast het wiel niet helemaal zichtbaar is.
Dus dat snap ik even niet. Op de plaatjes zie je hoe het bij mij op de desktop uitziet, met de elemententabel en de objecten, waaronder dus bv gecorrigeerde zw maan.
Wat wel zou kunnen is dat je op die desktop het lettertype op groot hebt staan, zie plaatje van instellingen, als je dat op 125 of 150 hebt staan moet je eens proberen dat op 100 te zetten, je kan dat vinden door rechtermuisklik op de desktop en dan instellingen.

Ik heb een screenshot gemaakt van een aspecttabel op laptop resolutie, dat ziet er inderdaad niet goed uit, ik ga ermee aan de gang.

Tenslotte nog, het helpt als je screenshots kan plaatsen hier, in pd kun je horoscoop - print etc. - bewaar plaatje doen, als je dat ergens in een map zet, en vervolgens als je hier antwoord, klikt op 'Attachments and other options' kun je dat bestand vervolgens weer kiezen en wordt het bij je post gezet. Dat kun je dan evt. met meerdere bestanden doen.
Greetings from Groningen Netherlands <)))><.`.><(((>

Jean

• Administrator
  • Full Member
    • View Profile
« Reply #2 on: August 30, 2020, 02:01:12 PM »
Frank, ik heb een bug gevonden daar, de symbooltjes werden groot ook als je voor kleine had gekozen, zo ziet het er nu uit bij mij. Ik vind dit goed genoeg, ik kan nou eenmaal niet meer puntjes gebruiken dan er zijn. Als je meerdere objecten wil zoals in de ene tekening, heb je echt een betere resolutie nodig. Als er maar een paar gebruikt wil het nog wel.

August 30
+ Fixed symbols size not set correctly on the aspect table for synastry, also made some adjustments to it for screens with lower resolution.

Frank

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #3 on: August 30, 2020, 09:40:19 PM »
Jean, de synastrieaspectentabel is helemaal verbeterd, op beide computers. Bedoel je dat mijn desktop, of m.n. de monitor daarvan, te weinig resolutie heeft om de bovenste afbeelding van een radix compleet weer te geven? En dat ik daar de gecorrigeerde Zwarte Maan daar niet specifiek kan toevoegen heeft er ook mee te maken? (de 'objecten' kan ik wel los toevoegen, en het hele zwarte lichtenstelsel ook, maar niet louter de gecorr. Zwarte Maan).

Jean

• Administrator
  • Full Member
    • View Profile
« Reply #4 on: August 31, 2020, 08:29:39 AM »
Frank wat bedoel je met dat je de complete radix niet ziet, is er een stuk van de cirkel weg ofzo. Kun je het beschrijven of een screenshot plaatsen?